NIEUWS

Persbericht:

Uitgegeven op 23 maart 2017

----------------------------------------

Emma Post strijdt door in gevecht op leven en dood

Ernstig zieke Emma Post start nieuwe inzamelingsactie voor hoopgevende medische behandeling

Vleuten, 23 maart 2017 – Vandaag is de ernstig zieke Emma Post een nieuwe inzamelingsactie (http://nl.dreamordonate.com/dromen/help-emma-van-emmavecht.nl) gestart voor een hoopgevende medische behandeling door dr. prof. Vogl in Duitsland. Zij lijdt al meer dan 10 jaar aan leverkanker. Volgens haar artsen is zij in Nederland uitbehandeld en heeft zij nog maar een paar maanden te leven. De kans is reëel dat deze nieuwe behandeling voor Emma goed aanslaat en kan voor haar het verschil tussen leven en dood betekenen.

Emma heeft zicht op een hoopgevende medische behandeling van dr. prof. Vogl in Duitsland waarmee zij op korte termijn hoopt te kunnen starten maar waarvan de kosten niet, althans niet volledig zullen worden vergoed door haar zorgverzekeraar. Emma ziet zich dus op korte termijn gesteld voor hoge kosten. In het TV programma Pauw waarin Emma afgelopen dinsdagavond te gast was, opperde zangeres Shirma Rouse, ook te gast in het programma, een nieuwe crowdfundingsactie te starten. Nadat ook bij de advocate van Emma, mr Heleen Brokers, daarvoor meerdere verzoeken zijn binnengekomen heeft Emma een eigen nieuwe donatiepagina geopend: http://nl.dreamordonate.com/dromen/help-emma-van-emmavecht.nl.

De éénendertigjarige Utrechtse Emma Post lijdt al meer dan 10 jaar aan leverkanker en kon daarom geen uitvaartverzekering afsluiten. Toen zij te horen kreeg dat zij uitbehandeld was en nog (ongeveer) een jaar te leven zou hebben vrienden samen met Emma besloten een crowdfundingsactie op te zetten. Ze wilden daarmee € 6.000,-- inzamelen die minimaal nodig was voor de begrafenis van Emma. Dat bedrag was in no-time verzameld. In totaal werd zelfs € 55.564,-- opgehaald. Nadat Emma na haar oproep op TV was gebleken dat er in het buitenland nog wél behandeling mogelijk was, wilde zij een deel van het opgehaalde bedrag gebruiken voor niet verzekerde zorgkosten. De stichting LastPost, die het ingezamelde geld nu onder zich houdt, weigerde en weigert tot op heden aan die kosten bij te dragen.

Emma spande daarop een kort geding aan tegen de stichting. Afgelopen maandag deed de rechter in kort geding uitspraak dat Emma het eerder gedoneerde geld dat onder beheer staat van de stichting LastPost niet mag gebruiken voor een medische behandeling. Het gedoneerde geld is bedoeld voor haar begrafenis en niet voor een behandeling, zo oordeelde de rechter onder verwijzing naar de statuten van de stichting.

Emma overweegt hoger beroep in te stellen tegen het vonnis in kort geding. De stichting heeft namelijk zonder overleg met Emma de statuten, waarop de stichting zich nu beroept en waarnaar de rechter verwijst, veranderd en bovendien blijkt uit de statuten niet of de stichting wel de gehele kosten voor een uiteindelijke uitvaart van Emma, nota bene de insteek voor de eerste crowdfundingsactie, zal vergoeden. Heleen Brokers geeft aan het triest te vinden dat Emma niet alleen moet vechten voor haar gezondheid maar ook, en wederom, voor de kosten van haar uitvaart.

----------------------------------------

Bezoekadres​:
Albert Schweitzerlaan 10

3451 EC Vleuten

Open op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur.

Postadres:

3450 AC Vleuten